söndag 7 oktober 2007

Har du haft en Bra dag?

jag har alltid haft två svar på det. "ja, det har varit en kul dag, tackar som frågar." och "nej, det har varit en sugigt kass dagjävel och jag önskar att jag inte vaknade imorse. men tackar som frågar."
det första svaret är det vanligaste, det jag alltid, reflexmässigt, ger till folk som jag känner halvbra/inte alls, eller föräldrar eller eventuellt kompisars föräldrar. det andra svaret är det jag använder när jag känner för att vara uppriktig (stämmer inte alltid, men jag syftar på i de situationer det faktiskt stämmer) och ironisk mot en nära vän. den klichéartade frasen som avslut gör att det får en småelak, personlig touch. det är det enda som är mitt eget.

idag hände det.
det var första gången i mitt liv (av vad jag minns) som jag inte visste vad jag skulle svara på den frågan.
det känns obehagligt.
det går inte att svara på om man haft en Bra dag, för det är oerhört relativ bedömning.

Inga kommentarer: