tisdag 7 oktober 2008

lite kort om bundaberg

nu är jag litegrann piggare på att skriva. jag har inget minne av vad jag kan ha skrivit igår, men jag kan säga såhär mkt:
jag hittade en MKT fin possum på söndagskvällen i bundaberg. den var så snäll och fin och söt och såg så mjuk ut... gav honomm en tomat som han ju inte kunde äta upp, så vi gav honom lite brödbitar medan mamma skar upp tomaten. han fullkomligt älskade brödet, och rådissade både tomat och gurka när vi sträckte fram det åt honom. detta djur var alltså format som en stor ekorre ungefär (såg ut som en mix av allt möjligt, men han var proportionellt som en ekorre) och var kanske 25 cm hög. efter 2 brödskivor ville han ha mer, tyckte jag, så jag tog meed mig ett bröd till ut till honom. när han såg vad jag hade i handen sträckte han ut båda armarna och sina fina fingrar mot mig för att få brödet. inte det minsta skygg, helt oerhört tam. vacker.

när jag dök såg jag tyvärr inga hajar eller ngt sånt skrämmande. jag fick veta att det fanns mindre vithajar i området, såna som ibland simmade mot en men inte vågade hela vägen fram. ibland dök det upp valar, och ibland rockor, men tyvärr kom ingen och hälsade på när jag var nere. bara en drakfisk, lite sköldpaddor och diverse fina firrar; en regnbågsfärgad slags fisk som var OERHÖRT nyfiken och simmade fram och tittade på allt överallt så fort virörde oss, jag och hanna. detta var när vi snorklade, efter att jag redan gjort mitt 19m-dyk.
såg rockor när vi kom in till hamn för att läga till.

busschauffören, vi hade tur, var en utmärkt guide som verkligen fick med intressant information. han körde när lagom bra, mamma satt och drog efter andan och frågade pappa hela tiden vad hastighetsmätaren stod på. hon är en räddhare när det gäller bilar, men men. bara att leva med det.
han berättade iaf allt och lite till, hittade ovanliga fåglar åt oss och körde upp oss på två väldigt vackra utsiktsplatser som itne alls ingick i turen. detta gjorde han på sin fritid.
han berättade hur australiensare plockar tomater med hjälp av en enorm maskin med hydrauliska armar och halvstrippade backpackers.
enjoyable.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Backpackers gör vad som helst för att få ett jobb, så jag kan tänka mig att australienarna upptäckt detta, och krävt att de ska jobba nakna "för livsmedelsverket kräver det av hygienskäl" eller nåt sånt! =D

Jag kikade på kartan på google earth, det finns några små-rev som ligger nära Bundaberg, men som inte riktigt är barriärrevet. De ligger minst en timme, kanske tre, ifrån riktiga revet. Undrar om dina guider var lite slappa och körde dit istället för till det stora? Det jag tittar på verkar heta "Heron Island", "Shark Bay" och "The Heron Island Shipwreck" (en gammal trasig båt som ligger strandad på en av öarna)

Och när kommer du hem då? Jag börjar bli nyfiken på datum och tider.

Anonym sa...

Jag vill dyka!!!!

the colour of insanity sa...

julia, det är okej. du & jag kan plaska runt lite i sjön bakom ditt hus tillsammans med snokarna :>>

the colour of insanity sa...

anledningen till att de är halvnakna är att de tycker det blir för varmt och soligt, så tjejerna plockar av sig tröjorna för att få massa solbränna. förvånar mig inte, hade jag också gjort ist för att sitta och itne få ngn sol.
det ska tydligen vara distraherande för vissa killar, har jag hört ryktas.

jag var på Lady Musgrave Island, spenderade för ca 2 h i buss till havet, sen 1 h 45 min på båt för att åka 6.2 mil ut till ön. sen vad dina kartor säger vet jag inte, och rakt av så kan jag säga att du bör skrota dem om de säger annat än att det här var ett rev, för det var det.
för övrigt hade vi inga guider som skjutsade runt oss, det var egenplanerad resa.